Kuseeko Vuodatus vai eikö kukaan vain päivittele mitään?

Olen sisältäni selkeästi lapsi ja tykkään leikkiä. Lempileikkini on "Sitten kun..."-leikki. Leikin sitä todella usein. Liian usein.

"Sitten kun mä oon kuuluisa, niin.."
"Sitten kun mä oon laihempi, niin.."
"Sitten kun nää kuukautiset on ohi, niin.."
"Sitten kun mulla on isompi asunto, niin.."
"Sitten kun mulla on enemmän rahaa, niin.."
"Sitten kun tää tauti on ohi, niin.."

Välillä tuntuu, että pakenen kaikkea toiseen maailmaan. Ja no, niin pakenenkin. Vietin eilen 16. jakson putken Frendien kanssa ihaillen heidän vaatteitaan, ruokiaan, asuntojaan sekä Chandleria. New Yor oli aikoinaan lempikaupunkini, jossa en ole tänä päivänäkään vielä känynyt.
Frendit on loppujen lopuksi hyvin realistinen sarja. Ne hahmot ovat todentuntuisia. Mietinkin eilen, että me haaveilemme kaiken maailman George Clooneysta ja Brad Pitteistä (kumpikin muuten vieraillut ko. sarjassa, Brad kaudella 8. ja George kaudella öö 1 tai 2), mutta päädymme yhteen Chandlerin kanssa ja it's okaaay! Chandler on ihana.

Tuttuja sarjoja katsoessa voi jo keskittyä muuhunkin kuin dialogiin. Voin valehtelematta sanoa, että olen nähnyt kaikki Frendien jaksot lähemmäs kymmeneen kertaan, joten joskus alan huomioida jotain muuta.

Monican keittiöhyllyillä on Uncle Ben's-riisiä. Rachelilla on sama paita muutama jakso sitten. Tuo salaattikulho oli pari jaksoa sitten Rossin omaisuutta. Muistan repliikkejä ulkoa ja minua naurattaa yhä uudelleen ja uudelleen samat vitsit. Joskus tajuan joitain vitsejä uudella tavalla. Nauroin ääneen yli minuutin erään jakson läpälle:

Rachel: "Haluan pyytää anteeksi, että olin vauva"
Phoebe: "Rachel, tuohan on tyhmää! Me kaikki olemme olleet kerran vauvoja!! ... Ai, tarkoitit aikaisemmin."

Sitä on huvittava huomata, että omaan kieleen on tarttunut jotain repliikkejä. Mirandan kanssa olemme kumpikin katsoneet pariin otteeseen jaksot ja heitämme "Spring Break, vo-hu-huu" sekä "They call me... the Cookie Dude!"-läppää. Itse käytän joskus puheessakin "Well excuse me, Mr. Mexico"-heittoa.

Sarjaa katsoessa huomaa myös pieniä muutoksia, virheitä sekä ristiriitaisia juttuja. On hassua, että myöhemmissä kausissa Ross heittää läppää omista avioliitoistaan. Riistiriitaista on se, että himoshoppailija-Rachel pitää alennusmyynneissä olevia naisia hulluina. Suomentajat eivät osaa hommiaan. Joskus vitsit käännetään vastaamaan Suomen juttuja, joskus niitä muutetaan. Esimerkkinä kauden seitsemän aloitus: Monica huutaa parvekkeella "I'm engaged, I'm engaged". Muut kysyvät Rossilta, että eikö tämä kuullut Monican huutoa. Hän sanoo kuulleensa, että joku oli vain huutanut: "I'm gay, I'm gay!" Tämä oli käänetty, että Monica huutaa "kihloissa" ja Ross kuulee "piilossa".

Ah, ei luoja. Pakko katsoa lisää Frendejä! Kirjoittelen niistä lisää joku toinenkin kerta, teitä ei varmaankaan haittaa?

P.S Olen nyt toistaa päivää odottanut Facebookin uudistusta, nööööörttiiiiiii!! Niin ja ennen Frendejä täytyy tiskata, "hurraa".