MADONNA
(Madonna Louise Veronica Ciccone)

- 51v.
- popin kuningatar
- Hassuinta Madonnassa on itseironia, jonka voi helposti sekottaa itserakkauteen.
- Hienoina Madonnassa on "minä teen mihin tunnen intohimoa ja teen sitä täysillä, enkä ajattele muiden mielipiteitä"-asenne.

Joillekin on tullut yllätyksenä, että sisältäni on kuoriutunut Madonna-fani vuoden 2009 loppupuoliskon aikana. Äidille esimerkiksi. Hän sanoi: "Sillä menee kaikki nykyään vähän yli". Minä suoristin selkäni ja aloin kertoa lyhyttä versioita siitä, miksi minä pidän Madonnasta.

Lapsuus ja nuoruus ei ole kenellekään helppoa. Madonna menetti äitinsä todella nuorena ja tunsi itsenä perheessään ulkopuoliseksi ja sai purettua tunteena tanssimisella. Harjoittelu oli hullua, mutta Madonna teki kuten valmentaja käski. Parikymppisenä Madonna lähti New Yorkiin (legendan mukaan alle neljäkymmentä dollaria taskussaan) ja aluksi elämä oli todella rajua. Raiskauksia ynnä muuta. Sitten Madonna alkoi laulaa ja kohta hän onkin ollut kaksivuosikymmentä maailman parhaiten menestynyt naisartisti.

Minä suoraan sanottuna inhoan kaikkia naisartisteja, koska he vain heruttavat ja kaikilla on samanlainen kissantappo-ääni. En ole löytänyt heidän takaa mitään muuta kuin lauman stylisteja. Kappaleetkin ovat aina samanlaisia. Oikeasti: inhoan naisartisteja!

Kuuntelin Madonnaa kesällä ja syksyllä. Perehdyin tämän historiaan kevyesti ja ei siinä mitään. Syyskuussa totesin kesken äikäntunnin, että olen Madonna-fani. Jokin loksahti paikalleen ja tunsin itseni jotenkin suoraselkäisemmäksi. Madonnan kappaleet puhuttelevat minua. Like a Prayer on yksi maailman hienoimmista kappaleista. Syksyn aikana olen hakenut iskuvoimaa mm. seuraavista kappaleista: Frozen, Hung Up, Revolver, Celebration, Nobody Knows Me, American Life, Mother and Father, The Power of Goodbye, Miles Away, How High, Forbidden Love. Muutaman näin nopeasti mainitakseni.

Madonna? Miksi Madonna? Tarina näyttää, että todellisenkin paskan jälkeen voi nousta ja tehdä työtä. Loppujen lopuksi voi seistä korkealla, tehdä sitä mitä haluaa sekä osaa ja tulla tuhansien (ehkä miljoonien) rakastamaksi. Madonna ei luovuta. Madonnaa ei kiinnosta, mitä kriitikot ajattelee. Madonnaa ei kiinnosta mitä ihmset ajattelevat hänen ja Jesuksen suhteesta. Ensimmäistä kertaa ikinä (no, eihän minulla ennen ole ollutkaan naisidolia) MINULLA ei ole mielipidettä idolini yksityiselämästä/seurustelusuhteista. Minulla ei ole mielipidettä Madonnan adoptioista tai avioerosta. Madonna on minulle Madonna.

"What would Madonna do", kysyy Miranda minulta nykyisin jos angstaan tai sanon jonkin asian olevan ihan päin poskia. Hänkin on ymmärtänyt "elämänmuutokseni". Madonna antaa minulle voimaa, koska ei hänkään luovuttanut alkuaikoina. Popin kuningattaren ulkonäköä kritisoidaan paljon, mutta minusta Madonna on kaunis. Ei klassisella tavalla, vaan juuri sellaisella miten itsekin haluaisin olla kaunis. Madonnasta huokuu muutakin kuin seksiä ja kauneutta, viisautta ja taitoa. Madonna on muuten saanut minut itkemään hulluna pelkän keikka-dvd:n avulla. En tiedä miksi, mutta se on yhtä ulvomista koko dvd:n ajan.

Tätä on hankala selittää, koska itsekin pysähdyn välillä ajattelemaan tätä. "Mä tykkään Madonnasta?!" Asia kuitenkin on näin ja olen tästä ylpeä sekä kiitollinen. Pari asiaa ovat varmoja: Madonnalle ei vittuilla mistään. Minulle ei vittuilla, varsinkaan Madonnasta. Ja lopuksi:

Elämä ei aina mene niinkuin suunnittelee, mutta onneksi on Madonna.

2009-MTV-VMA-Madonna.jpg

(http://www.ivstatic.com/files/et/imagecache/636/files/slides/2009-MTV-VMA-Madonna.jpg)

Se oli joulukalenterin loppu. Hyvää joulua rakkaat, palataan asiaan viimeistään huomenna!