Täytyy sanoa, että en olisi uskonut juhannusaaton sujuneen ihan noin.

Juhannukseenhan kuuluu alkoholi, näin rehellisesti sanottuna. Kuka voi sanoa ihan rehellisesti, että KUKAAN hänen tuntemansa henkilö ei juo juhannuksena? Aivan.

Minä en ole sen kummemmin kiinnostunut alkoholin käytöstä, vaikka ikään se muka kuuluukin. On minulla kyllä ystäviäkin, jotka eivät ole juoneet ikinä. Itse olen juonut itseni pieneen hiprakkaan (siis siihen pisteeseen, että on ollut tosi hauskaa, aamulla vain väsyttää ja koko ilta on kirkkaasti mielessä) ehkä... kolme kertaa. Täällä tädillä saan aina juhlapäivinä lasiin vähän valkoviiniä tai kuohuviiniä. Koettuani kaikkea mielenkiintoista, liittyen alkoholiin, äidin kanssa, ei minua oikein huvita viettää iltoja ja lomia tuossa oudossa tilassa.

Eilen saunan jälkeen ja ennen papan tuloa sain lasin roseviiniä. (Pieni kieliopillinen seikka tähän. Onko se nyt 'viiniä' vai 'viintä'? Minulle se on nyt 'viiniä'.) Pappa on kolmekymmentä vuotta raittiina ollut alkoholisti, joka ei tuomitse sen kummemmin muiden kohtuukäyttöä, mutta niinpä minä ja täti menimme hakemaan purkkaa suuhun papan auton kaarrettua pihaan.

Sain papalta ongen tuliaiseksi! Olin niin iloinen siitä. Puoli kymmenen lähdinkin kävelemään kohti joenrantaa. Asumme ihan lähellä jokea, siis. Istuin ongella yhteentoista saakka. Pari kertaa nyki, mutta siinäpä se olikin.

Tullessani kotiin täällä oli pienet jätkät jo nukkumassa ja mumma & pappa muistelivat papan juomisaikaa. Tunnelma oli herkkä ja itsestäni tuntuu oudolta kuulla noita tarinoita. Pappa on aina ollut minulle se turva ja luottamus. Seitsemäntoista vuoden aikana en ole kertaakaan nähnyt papan suuttuneen kenellekään, oikeasti. Pian pappa siirtyi yläkertaan nukkumaan. Mumma kehui minua pariin otteeseen(!!) ja olin hyvilläni siitä. Tässä vaiheessa tädin mies kaatoi minulle lasin valkoviiniä. Siinä sitten juttelimme ja hörpimme viiniä. Mumma lähti seuraavana ylös. Minullekin kaadettiin lisää viiniä. Tädin miehen äiti lähti ylös. Lisää viiniä.

Istuimme olohuoneen puolella, täti ja mies sohvalla ja minä nojatuolilla. Täti ja mies saivat ihmeellisen hepulin. Täti nauroikin, että tällaista tämä naimissaolo sitten on. Puhuimme myös siitä, kuinka mukavaa papan kanssa on jutella ja kuinka mumma oli kehunut minua. Juttelimme vakavia.

Sitten täti aukaisi tietokoneen ja näytti kuvia naapurista, joka on aikuisviihdealalla. Nauroimme. Täti kertoi myös kohtaamisesta Kirkan kanssa. Kirka oli kuulemma ollut todella mukava ja siinä sitten pohdittiin, että mihin se Kirka sitten kuolikaan. Wikipedia auttaa. Ratovirukseen. Ja Kirka kirjoitetaan isolla. AINA.

Menimme kolmen aikaan nukkumaan. Itselläni tuntui hieman tuo valkoviini, neljä lasillista. Tätiäni en ole ikinä nähnyt niin hilpeänä, mutta kokemus oli hauska. Tädin käytyä vessassa halasimme toisiamme ja odotimme, että pappa menee vessasta takaisin nukkumaan, että minä pääsen vessaan.

Sängyssä minua huvitti suuresti koko ilta. Olin ongella ja ajattelin, että olempa erilainen nuori. Loppuillasta istuinkin juomassa viiniä tädin ja tädin miehen kanssa. Elämä on hassua.